Archiwalne wpisy:
Październik 2017
P W Ś C P S N
« Wrz    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Kategorie:

Informacje

Informacje dotyczące przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”.

Gimnazjum:

Program nauczania dla klas I-III gimnazjum Teresy Król „Wędrując ku dorosłości”.

Podręcznik: pod redakcją Teresy Król „Wędrując ku dorosłości”, wydawnictwo „Rubikon”

 

Podstawa programowa przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie w gimnazjum:

  1. Cele kształcenia – wymagania ogólne:Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie; wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.
  2. Przyjęcie integralnej wizji osoby; wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi; kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi norma-mi i wartościami; poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć; rozwią -zywanie problemów i pokonywanie trudności okresu dorastania.
  3. Znajomość organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian oraz akceptacja własnej płciowości; przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności; umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
  4. Korzystanie ze środków przekazu w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem. Umiejętność korzystania z systemu poradnictwa dla dzieci i młodzieży

 

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:

  1. Rozwój człowieka: faza prenatalna, narodziny, faza niemowlęca, wczesnodziecięca, , dojrzewania, młodości, wieku średniego, wieku późnego. Życie jako fundamentalna wartość.
  2. Budowa prawidłowych relacji z rodzicami. Konflikt pokoleń; przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów. Odpowiedzialność wszystkich za atmosferę panującą w rodzinie. Rodzina niepełna.
  3. Rola autorytetów w życiu człowieka.
  4. Relacje międzyosobowe i ich znaczenie. Przyjaźń, zakochanie, miłość; pierwsze fascynacje, miłość platoniczna, miłość młodzieńcza, miłość dojrzała.
  5. Zachowania asertywne.
  6. Podstawowe informacje o rozwoju seksualnym człowieka: tożsamość płciowa: kobiecość i męskość.
  7. Dojrzewanie. Rozumienie i akceptacja kryteriów dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej.
  8. Problemy i trudności okresu dojrzewania (napięcia seksualne), sposoby radzenia sobie z nimi, pomoc w rozeznaniu sytuacji wymagających porady lekarza lub innych specjalistów.
  9. Różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt i chłopców; postawy i wzajemne oczekiwania.
  10. Zagrożenia okresu dojrzewania: presja seksualna, uzależnienia, porno-grafia, prostytucja nieletnich.
  11. Główne funkcje płciowości: wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo.
  12. Inicjacja seksualna; związek pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością; dysfunkcje związane z przedmiotowym traktowaniem człowieka w dziedzinie seksualnej. Ryzyko związane z wczesną inicjacją.
  13. Kształtowanie i akceptacja tożsamości płciowej. Możliwości pomocy w pokonywaniu trudności

 

Środki dydaktyczne stosowane podczas nauczania przedmiotu:

– podręcznik, filmy edukacyjne, foliogramy .

Uczeń może nie wziąć udziału w zajęciach , jeżeli rodzice (prawni opiekunowie) zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach.

 

nauczyciel przedmiotu: mgr Justyna Piłat