Jednym z naszych głównych zadań statutowych jest umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły , przygotowanie do integracji ze społeczeństwem oraz nadrobienie opóźnień edukacyjnych poprzez ukończenie klasy / szkoły w skróconym terminie (promocja śródroczna , egzaminy klasyfikacyjne).
SZKOŁY
W Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Malborku funkcjonują: Szkoła Podstawowa Nr 11 ( klasy V, VI, VII, VIII ) oraz Branżowa Szkoła I Stopnia nr 2 . W szkołach panują właściwe warunki do nauki i rozwoju poznawczego młodego człowieka, sprzyjające kształtowaniu zainteresowań.
NAUCZYCIELE, PROGRAMY
Zajęcia edukacyjne prowadzone są przez nauczycieli specjalistów z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej z przygotowaniem przedmiotowym. Cały proces edukacyjny dostosowany jest do specyficznych potrzeb uczniów. Podstawą realizacji programu dydaktycznego są programy nauczania zatwierdzone przez MENiS, w oparciu o które opracowywane są plany nauczania. Treści w nich zawarte dostosowane są do możliwości intelektualnych uczniów.
Dobór środków , metod i form nauczania ukierunkowany jest na aktywizację uczniów, rozwijanie ich zdolności . Kadra pedagogiczna przygotowuje materiały diagnostyczne w celu rozpoznania i niwelowania opóźnień edukacyjnych. Nauczyciele starają się jak najwcześniej zdiagnozować możliwości ucznia i opierać na tym pracę kompensacyjną. Zajęcia edukacyjne oparte są na zasadzie indywidualizacji. W celu uzupełnienia i nadrobienia zaległości edukacyjnych i braków w wiedzy programowej , w szkole prowadzone są popołudniowe zajęcia wyrównawcze ze wszystkich przedmiotów.
Praca dydaktyczna i wyrównawcza ma na celu przygotowanie uczniów do uzyskania umiejętności sprawdzanych na egzaminach zewnętrznych. Uczniowie przystępują do sprawdzianu klas VIII i egzaminu gimnazjalnego zgodnie z warunkami określonymi dla szkół masowych. Corocznie dokonuje się analizy wyników egzaminów zewnętrznych , która ma na celu zmierzenie czynników wewnątrzszkolnych takich jak: skuteczne zachęcanie uczniów do nauki , zaangażowanie uczniów i nauczycieli , dostosowanie ocen do realnej sytuacji ucznia, przyczyny niepowodzeń. Umiejętności, w których występują braki, są rozwijane podczas zajęć edukacyjnych oraz popołudniowych.
KONKURSY, PROGRAMY AUTORSKIE
Podnoszeniu wiedzy i umiejętności służą organizowane konkursy wiedzy przedmiotowej, językowe, ortograficzne, literackie i wiele innych. Uczniowie mają możliwość sprawdzenia swojej wiedzy w konkursach ogólnopolskich czy międzynarodowych, takich jak: „Z poprawną polszczyzną na co dzień” , konkurs matematyczny PANGEA. Działaniami wzbogacającymi ofertę edukacyjną szkół są programy autorskie nauczycieli: „Dwa słowa”, „Warsztaty artystycznego wyrażania emocji”, „Hydroedukacja”.
PROJEKTY EDUKACYJNE
Uczniowie gimnazjum realizują projekty edukacyjne. Dzięki tej metodzie kształtują wiele umiejętności, integrują wiedzę szkolną i pozaszkolną, łączą proces nauczania z doświadczeniem i aktywnym działaniem. Projekty edukacyjne uwzględniają indywidualne potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia, przygotowują do przyszłej pracy zawodowej, rozwijają twórcze myślenie, umożliwiają zaprezentowanie własnej pracy, wzmacniają motywację poznawczą.
Projekt edukacyjny AKADEMIA Z OKAZJI DNIA EDUKACJI NARODOWEJ
2 harmonogram konsultacji i prezentacji
Projekt-edukacyjny-Europa-w-krzywym-zwierciadle-1
ZAJĘCIA W ŚRODOWISKU
Innowacyjną formą edukacji są zajęcia poza ośrodkiem. Dzięki współpracy z Muzeum Zamkowym oraz Biblioteką Miejską uczniowie uczestniczą w całorocznych cyklach lekcji historycznych w Zamku i zajęciach z biblioterapii.
DORADZTWO ZAWODOWE
W Gimnazjum Nr 4 funkcjonuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ), który ma na celu koordynację ogółu działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. Głównym jego celem jest stworzenie w szkole najbardziej sprzyjających warunków dla przygotowanie młodzieży do efektywnego zaistnienia i poruszania się na rynku edukacyjnym oraz rynku pracy. Adresatami działań w ramach WSDZ są przede wszystkim uczniowie wszystkich poziomów klas . Zakładamy, że wyposażenie ich w wiedzę na temat nowych realiów na rynku edukacyjnym oraz rozwijanie kompetencji umożliwi im w przyszłości elastyczność i mobilność wymaganą obecnie na rynku pracy zagrożonym przez zjawisko bezrobocia.
CELE:
- Przygotowanie młodzieży do podejmowania trafnych decyzji życiowych i zawodowych.
- Pomoc i wsparcie w tworzeniu przez młodzież indywidualnego planu kariery zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem roli kariery edukacyjnej.
- Wpływanie na postawy młodzieży wobec rynku pracy i pracodawców.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach doradczych na rzecz młodzieży.
Osiągnięcia uczniów w konkursach przedmiotowych i innych 2012\2013
Nazwa szkoły | Nazwa konkursu | Liczba laureatów | Zajęte miejsce |
Gimnazjum nr 4 | Ogólnopolski Konkurs„Z poprawną polszczyzną na co dzień” | 1 | Finał ogólnopolski – wynik dobry |
Powiatowy Przegląd Spektakli Profilaktycznych | 12 | I m.+ nagroda dla najlepszego aktora | |
XX Jubileuszowe Kwidzyńskie Forum Szkolnictwa Specjalnego | 12 | wyróżnienie | |
Wojewódzki Konkurs „Sztuka w plakacie” | 1 | wyróżnienie | |
Powiatowy Przegląd Teatralny” Przyjaźń niejedno ma imię” | 12 | wyróżnienie | |
Powiatowy Konkurs Plastyczny„Przyjaźń niejedno ma imię” | 2 | wyróżnienie |
Ważniejsze osiągnięcia uczniów i szkół w sporcie w roku 20012\2013 na szczeblu wojewódzkim i wyżej
Nazwa zawodów | Nazwisko i imię ucznia | Zajęte miejsce |
Mistrzostwa Polski Smoczych Łodzi w Bydgoszczy | Drużyna MOW- 20 osób | I, II |
Międzynarodowe Mistrzostwa MOW w Trójboju- Kamionek Wielki | Drużyna – 5 osób | I |
Mistrzostwa Powiatu w Tenisie Stołowym | Drużyna | I |
Mistrzostwa Polski MOW w biegach przełajowych – Włocławek | Drużyna | IV |
Mistrzostwa Polski MOW w piłce nożnej Debrzno | Drużyna MOW | I |
Pomorska Liga Podnoszenia Ciężarów | Szpojda Filip | II |
Wojewódzki Turniej Piłki Nożnej „LWY PÓŁNOCY” | Drużyna MOW | III |
Wyścig smoczych łodzi o puchar Starosty Powiatu Malborskiego | Drużyna MOW | I |
Wojewódzki Turniej Tenisa Stołowego w Kwidzynie | Drużyna MOW | III |
Informacja o prowadzonych zajęciach dodatkowych oraz dydaktyczno – wyrównawczych.
L.p. | Rodzaj zajęć | Prowadzący |
Zajęcia wyrównawcze – blok humanistyczny | Nauczyciel języka polskiego i historii | |
Zajęcia wyrównawcze- blok matematyczno – przyrodniczy | Nauczyciele matematyki, geografii, fizyki, chemii | |
Zajęcia wyrównawcze- języki obce | Nauczyciele języka angielskiego i niemieckiego | |
4. | Koło sportowe- lekkoatletyka | Nauczyciele wychowania fizycznego |
Koło teatralne | Nauczyciel + wychowawca | |
Zajęcia dodatkowe z religii- przygot. do bierzmowania | Katecheta | |
7. | Koło ekologiczne | Nauczyciel przyrody, biologii, chemii |
Koło muzyczne | Nauczyciel muzyki | |
Koło techniczne | Nauczyciel techniki |
Formy wyrównywania szans edukacyjnych
– Ze względu na posiadane przez wszystkich uczniów orzeczenia PPP o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowywane są i realizowane dla wszystkich uczniów indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne.
– Realizacja projektów edukacyjnych w gimnazjum.
– Opracowanie i przeprowadzenie testów wiedzy początkowej dla uczniów nowoprzybyłych
– Indywidualne przygotowanie uczniów do promocji śródrocznej oraz do egzaminów zewnętrznych i próbnych.
Programy autorskie nauczycieli :
-„Dwa słowa”, „Warsztaty artystycznego wyrażania emocji”- Marlena Smoter- Zdziebłowska (nauczyciel języka polskiego)
„Hydroedukacja”- Marek Wojtachna ( nauczyciel matematyki i geografii).
Projekty edukacyjno – ekologiczne: „ Poznaj nasz ogród dendrologiczny”, „Chcemy dbać o otaczający nas teren” , Zielona szkoła w Skowronkach – realizowane we współpracy z Wydziałem Ochrony Środowiska UM w Malborku oraz Nadleśnictwem Lubichowo i Gminą Stegna.
Współpraca z Wydziałem Edukacji Muzeum Zamkowego w Malborku – całoroczny cykl zajęć edukacyjnych z zakresu historii.
Zajęcia z zakresu biblioterapii we współpracy z Biblioteką Miejską w Malborku .