Nieletni trafiający do Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Malborku mają znaczne opóźnienia w nauce, wielu z nich ma problemy z koncentracją, umiejętnością przyswajania wiedzy, pisaniem, czytaniem, zadaniami matematycznymi na poziomie podstawowym. Niezbędne w takiej sytuacji jest prowadzenie zajęć korekcyjno – wyrównawczych.
Praca wyrównawcza jest ściśle wpisana w zadania edukacyjne naszej placówki, ponadto w każdym oddziale klasowym realizowane są dodatkowe zajęcia wyrównawcze w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
Zadaniem nauczycieli jest rozpoznanie możliwości i potrzeb edukacyjnych uczniów. W tym celu zespoły przedmiotowe opracowały narzędzia diagnostyczne, dzięki którym dokonuje się oceny stanu wiedzy i umiejętności uczniów. Na ich podstawie opracowuje się indywidualne programy pracy kompensacyjno- wyrównawczej.
Zasadą prowadzenia zajęć wyrównawczych jest możliwie pełna indywidualizacja pracy z każdym uczniem, stawianie zadań dostosowanych do możliwości dziecka, zapewnienie warunków utrwalania prawidłowych umiejętności.
Głównym celem jest niwelowanie różnic edukacyjnych oraz kształtowanie umiejętności ocenianych na egzaminach zewnętrznych. Systematyczna praca wyrównawcza ma na celu ewaluację procesu nauczania w kierunku ciągłego podnoszenia jego efektywności.